بیمه مسئولیت قراردادهای حمل و نقل

X
   
 
    • بیمه متصدیان حمل و نقل داخلی

      معرفی بیمه نامه

      بیمه متصدیان حمل و نقل داخلی

      شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل داخلی براساس قانون تجارت و سایر مقررات مربوطه، موظفند محمولاتی را که توسط ارسال کنندگان و یا صاحبان کالا جهت حمل به مقاصد مورد نظر به آنها واگذار می گردد، صحیح و سالم به مقصد برسانند. با توجه به قلمرو و توسعه شهرها و پیشرفت روزافزون صنعت و تکنولوژی در عصر حاضر و افزایش ارزش کالا، مسئولیت شرکت های حمل و نقل نیز افزایش یافته است. جبران آثار وقوع خطرهای متعدد در جاده های بین شهری از جمله تصادف، واژگونی، آتش سوزی و ... جزء مسئولیت مؤسسات حمل و نقل می باشد. در صورت وقوع هر یک از خطرهای مذکور، مسئولیت سنگینی ایجاد خواهد شد که جبران آن برای شرکت های حمل و نقل به آسانی امکان پذیر نخواهد بود.
      با بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل داخلی، شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل می توانند، ضمن اعمال دقت و مراقبت های لازم، با خاطری آسوده مبادرت به حمل و نقل کالا نموده و مسئولیت ناشی از خسارت های وارده به محمولات مورد حمل را که در اثر خطرهای بیمه شده حادث شده باشد را به بیمه واگذار نمایند. بیمه مسئولیت شرکت های حمل و نقل داخلی به صورت قرارداد سالیانه تنظیم می شود و نرخ حق بیمه آن نیز نازل است.

      اهداف و مزایا

      بیمه مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل داخلی :

      عبارت است از بیمه مسئولیت بیمه گذار در قبال ارسال کنندگان و یا صاحبان کالا به استناد بارنامه های صادره، که ناشی از تحقق خطرات بیمه شده در قرارداد ما بین بیمه گر و بیمه گذار بوده و بیمه گذار به عنوان متصدی حمل و نقل مسئول جبران آنها شناخته شود.

      تعریف بارنامه :

      بارنامه سندی است که توسط حمل کننده یا نماینده او امضا می شود و بیانگر این است که کالاهایی که نوع، کمیت و شرایط آن ذکر شده است، برای حمل دریافت شده اند و یا بر روی وسیله حمل که عازم مقصد مشخصی است بارگیری شده اند. بارنامه رسید کالا می باشد و بیانگر شرایط و مفادی است که تحت آن کالا حمل می شود.

      این نوع بارنامه توسط دولت چاپ و طی مقررات از طریق سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در اختیار موسسات و شرکتهای حمل ونقل قرار داده میشود. بارنامه جاده ای داخلی دارای شش نسخه می باشد.

      1- مخصوص گیرنده کالا (نسخه تمبردار)

      2- مخصوص سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای

      3- مخصوص راننده

      4- مخصوص فرستنده کالا

      5- مخصوص شرکت حمل و نقل

      6- مخصوص شرکت حمل و نقل

      مشارکت در منافع

      در صورتی که در پایان هر دوره یکساله قرارداد مشخص شود که نسبت مجموع خسارتهای پرداختی و معوق به حق بیمه دریافتی هر قرارداد کمتر از پنجاه درصد است بیمه گر می تواند حداکثر معادل 10درصد حق بیمه آن قرارداد را به عنوان مشارکت در منافع به بیمه گذار پرداخت نماید.

      خسارت سهم بیمه گذار

      آن قسمت از خسارت که به عهده بیمه گذار است و باید توسط وی به صاحب کالا پرداخت گردد.

      حق جانشینی

      بیمه گر در حدودی که خسارت وارده را قبول یا پرداخت می کند جانشین بیمه گذار بوده و حق دارد به شخص یا اشخاصی که مسئولیت منفرد یا مشترک در بروز خسارت داشته باشند مراجعه و استیفای حق نماید.