اصول اخلاق حرفه ای صنعت بیمه

X
   
 
    • اصول اخلاق حرفه ای صنعت بیمه

      (مصوب شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران)

      کلیه فعالان صنعت بیمه به به اصول اخلاقی زیر متعهد هستند:

      پایبندی به مقررات و تعهدات

      • احترام و توصیه به رعایت قانون و مقررات و عدم تلاش برای بی اثر کردن آن ها.
      • برخورد با همکاران و واسطه هایی که از طریق غیر اخلاقی از جمله پرداخت رشوه به بازاریابی می پردازند.
      • عدم چشم پوشی بسبت به تخلف دیگران و همکاری برای کاستن هر گونه فساد.
      • پایبندی به قول و تعهد خود و وفاداری به عهد و توافقات و قراردادها چه قانون بر آن ناظر باشد چه نباشد چه آشکار باشد چه پنهان.
      • پرداخت به موقع خسارت مطابق آنچه در قرارداد آمده است.
      • رعایت و حمایت از رقابت آزادانه و عادلانه و پیروی از اصول بیمه گری به ویژه در تعیین نرخ و شرایط.

      عدالت و انصاف

      • تعیین دستمزد همکاران به صورت منصفانه و پرداخت کارمزد نمایندگان و کارگزاران طبق ضوابط.
      • رفتار منصفانه با مشتریان و طرفهای تجاری در همه جوانب.
      • پرهیز از به چنگ آوردن اطلاعات تجاری با ابزار غیر اخلاقی و غیر صادقانه.
      • تعیین نرخ حق بیمه بر پایه اصول فنی معقول منصفانه و درخور شرایط بیمه بدون تاثیر از رقبا.

      شفافیت و صداقت

      • صداقت و راستی در مبادله اطلاعات و نیز خودداری از عرضه گزارشات فریب دهنده، پنهان کاری و حذف هدفمند برخی ار اطلاعات.
      • خودداری از ارائه ی اطلاعات نادرست در تبلیغات و اطلاع رسانی.
      • انتشار مستمر اطلاعات دقیق مالیو ویژگیهای حرفه ای خود به صورت واقعی.
      • اطلاع رسانی به موقع به بیمه گذاران نسبت به بروز هر گونه تغییرات موثر در ادای تعهدات.
      • توجیه کامل مشتریان نسبت به شرایط پوشش بیمه و محدودیتهای دریافت خسارت.
      • برقراری روابط شفاف با مشتری بگونه ای که امکان هیچ گونه سوء استفاده نباشد.

      حفظ کرامت انسانی

      • خودداری از تقدیم و دریافت مسرفانه هدیه و برگزاری بیش ازحد برنامه های سرگرمی و تفریحی برای طرفهای تجاری.
      • انتخاب همکارانی که به اصول اخلاق حرفه ای متهدند و از هر گونه آلودگی به ارتشاء و پرداختهای غیر موجه مبرا می باشند.
      • محترم دانستن و حفظ حریم خصوصی مشتریان، همکاران و رقبا.

      رعایت حقوق اجتماعی

      • احترام به منزلت و حقوق انسانی و شهروندی افراد و پاسداری از آن.
      • احترام به فرهنگ، ادب، رسوم و اعتقادات مشتریان.
      • سلوک و عدم کینه توزی با منتقدانی که سخن از نقض قانون و مقررات می گویند و عملکرد ها را نقد می کنند.
      • مقابله با پولی شویی و هرگونه فعالیت دیگری که پشتیبان بزه های سازمان یافته باشد.
      • پاسداری از طبیعت، محیط زیست و توسعه پایدار.
      • همکاری با سازمانهای مردم نهاد و حمایت از آن دسته از تدابیر عمومی که سبب تقویت توسعه صنعت بیمه می شود.
      • پذیرش شکایت مشتریان و نظارت مقامات مجاز.
      • احترام به حقوق مالکیت مادی و معنوی رقیبان.