(مصوب شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران)
کلیه فعالان صنعت بیمه به به اصول اخلاقی زیر متعهد هستند:
پایبندی به مقررات و تعهدات
- احترام و توصیه به رعایت قانون و مقررات و عدم تلاش برای بی اثر کردن آن ها.
- برخورد با همکاران و واسطه هایی که از طریق غیر اخلاقی از جمله پرداخت رشوه به بازاریابی می پردازند.
- عدم چشم پوشی بسبت به تخلف دیگران و همکاری برای کاستن هر گونه فساد.
- پایبندی به قول و تعهد خود و وفاداری به عهد و توافقات و قراردادها چه قانون بر آن ناظر باشد چه نباشد چه آشکار باشد چه پنهان.
- پرداخت به موقع خسارت مطابق آنچه در قرارداد آمده است.
- رعایت و حمایت از رقابت آزادانه و عادلانه و پیروی از اصول بیمه گری به ویژه در تعیین نرخ و شرایط.
عدالت و انصاف
- تعیین دستمزد همکاران به صورت منصفانه و پرداخت کارمزد نمایندگان و کارگزاران طبق ضوابط.
- رفتار منصفانه با مشتریان و طرفهای تجاری در همه جوانب.
- پرهیز از به چنگ آوردن اطلاعات تجاری با ابزار غیر اخلاقی و غیر صادقانه.
- تعیین نرخ حق بیمه بر پایه اصول فنی معقول منصفانه و درخور شرایط بیمه بدون تاثیر از رقبا.
شفافیت و صداقت
- صداقت و راستی در مبادله اطلاعات و نیز خودداری از عرضه گزارشات فریب دهنده، پنهان کاری و حذف هدفمند برخی ار اطلاعات.
- خودداری از ارائه ی اطلاعات نادرست در تبلیغات و اطلاع رسانی.
- انتشار مستمر اطلاعات دقیق مالیو ویژگیهای حرفه ای خود به صورت واقعی.
- اطلاع رسانی به موقع به بیمه گذاران نسبت به بروز هر گونه تغییرات موثر در ادای تعهدات.
- توجیه کامل مشتریان نسبت به شرایط پوشش بیمه و محدودیتهای دریافت خسارت.
- برقراری روابط شفاف با مشتری بگونه ای که امکان هیچ گونه سوء استفاده نباشد.
حفظ کرامت انسانی
- خودداری از تقدیم و دریافت مسرفانه هدیه و برگزاری بیش ازحد برنامه های سرگرمی و تفریحی برای طرفهای تجاری.
- انتخاب همکارانی که به اصول اخلاق حرفه ای متهدند و از هر گونه آلودگی به ارتشاء و پرداختهای غیر موجه مبرا می باشند.
- محترم دانستن و حفظ حریم خصوصی مشتریان، همکاران و رقبا.
رعایت حقوق اجتماعی
- احترام به منزلت و حقوق انسانی و شهروندی افراد و پاسداری از آن.
- احترام به فرهنگ، ادب، رسوم و اعتقادات مشتریان.
- سلوک و عدم کینه توزی با منتقدانی که سخن از نقض قانون و مقررات می گویند و عملکرد ها را نقد می کنند.
- مقابله با پولی شویی و هرگونه فعالیت دیگری که پشتیبان بزه های سازمان یافته باشد.
- پاسداری از طبیعت، محیط زیست و توسعه پایدار.
- همکاری با سازمانهای مردم نهاد و حمایت از آن دسته از تدابیر عمومی که سبب تقویت توسعه صنعت بیمه می شود.
- پذیرش شکایت مشتریان و نظارت مقامات مجاز.
- احترام به حقوق مالکیت مادی و معنوی رقیبان.